Wednesday, February 14, 2024

the ex-boss

Ada lah ex-colleague yang masih chat-chat meluah perasaan pasal bos walaupun sis sudah lama resign dari tempat lama. Siap di hantar lagi video ex-boss memaki hamun, mengamuk di office diaorang. Dua tiga kali saya pergi dengar yaa sebab belum habis sudah close tapi penasaran juga tapi macam ku terbayang dia tengah marah depan mata XD memaki, membuang kerusi meja, menumbuk dinding office sampai berlubang..kau hado?? Kau hado bos gitu?

Memang tidak dinafikan di plantation memang culture nya boss seperti diberikan kebenaran untuk mengamuk, raging staff sesuka hatinya, teriak-teriak di ladang juga kebiasaan. Tapi itu di ladang! Tidak pernah pula dengar di office besar, bosnya boleh buat begitu dengan staf macam tiada undang-undang sumber manusia. Siapa pernah nampak orang viral di estet, bos ketuk kepala staf pakai safety helmet dengan teriak-teriak tu nampak lah sudah bayangannya kan. Sudah lah staf kerja siang malam kejar production, kalau field tak okay di marah lagi lah pula. Di pejabat ladang pun lebih kurang lah juga, macam kami dulu entah berapaaaa puluh kali di marah..but life must go on. Mau teruskan, teruskan..kalau tidak, resign.

Menitis juga air mata saya tengok video ex-colleague bagi, macam terngiang-ngiang pula saya yang dimaki hamun oleh ex-boss. Kalau fikir balik sekarang, macam sis tidak boleh sudah owh kerja di estet. Lemah semangat dan nurani kalau kena marah tu..tua betul kah ni perasaan sangat mudah tersentuh. Dengar video tu pun rasa sedih. Nasib sudah tidak duduk sana lagi.

Tapi seriously, di office besar tidak pernah bos marah staf. Sangat professional! Tapi my ex-boss ni main redah saja, masih rasa di ladang kah tu?? Sekarang kau tu sudah jadi bos, sudah jadi paling THE BOSS cuba laa jadi professional sikit. Orang tidak akan hormat lah dengan bos berperangai begitu, rasa paling the best in the world. Tapi selalu stress, sikit-sikit stress lepas tu marah orang sekeliling tak tentu pasal. Yang tiada kaitan pun terikut kena marah. Adehh langsung tidak fikir turnover staf resign. Hairann..kau urus lah sendiri itu company ba kalau rasa diri terpaling perfect, orang sentiasa salah. Tidak apa tegur, ni terus mau memanas memang tidak professional owh.

Terus ex-colleague lemas mau kerja sana..apa yang saya hanya boleh bagi nasihat, cari lah kerja lain. Daripada kau stress memanjang. Macam batu api juga kan suruh orang resign tapi mau buat macam mana. Kena belajar handle that boss mungkin belum kenal lagi, lain lah kami yang sudah berapa tahun dengan dia tapi eventually give up juga XD

Nasihat saya dengan diorang..cari kerja baru then resign! Seriously orang tua tu tidak akan pandai berubah.


No comments:

Post a Comment