Friday, April 12, 2019

Trip: Bangkok, Thailand (Day 1)

I know ramai yang sudah pernah pergi Bangkok tapi mungkin pengalaman kita ke sana tidak sama. Kennn..

Day 1: Penerbangan dari Kota Kinabalu - Bangkok

Airasia sudah ada penerbangan directly from Kota Kinabalu to Bangkok. Actually dalam penerbangan ni saya duduk bersebelahan saja with my sister tapi rezeki dia duduk di Semenanjung ja sekarang jadi dia burn tiket flight yang ni. Nasib mur mur jew.

Untuk trip kali ini kami sudah decide guna GrabCar sahaja sepanjang jadi saya siap langgan roaming data Digi dari Malaysia lagi. Since previous trip kami guna public transport yang tambang boleh naik ikut suka hati mereka, jadi kali ni try Grab pula. Sebenarnya sudah check roaming data mana paling murah dan jumpa Digi sahaja. Nasib I guna Digi.

Ok. Flight saya dari Kota Kinabalu adalah dalam Jam 2.00 petang dan sampai di Don Mueng International Aiport pada Jam 3.30 petang. 1 jam lebih jak? No okay, sebenarnya penerbangan dalam 3 jam lebih tapi waktu Malaysia dengan Thailand beza 1 jam. Which is contohlah waktu Malaysia Jam 6 pagi, di Thailand baru Jam 5 pagi.

Oleh sebab tunggu my sister lagi, jadi saya pusing airport Don Mueng lagi. Makan, kemudian naik pergi Departure area pergi print boarding pass from Bangkok - Kota Kinabalu. Pun dia masih tidak sampai. Last-last duduk atas lantai depan arrival gate. Ambik kau!

Dalam Jam 7 malam baru dia sampai dari Kuala Lumpur. Kami naik Grab Car menuju ke hotel. Dan hotel kami stay selama 5 days di Khao San Road which is Lamphu House. For 5 days, fee RM 515 untuk bilik yang ada twin beds.

Dan sikit dissapointed sebab sebelum ni dengan harga lebih kurang sama di negara lain kan, biliknya best sangat. Dan cantik. Dan cukup kelengkapan macam heater, freezer, TV. Ni kali semua tu langsung tiada. Hahaha

Ni masa tunggu my sister. Duduk atas lantai seperti orang lain. Sampai pak cik guard datang tanya buat apa duduk depan Arrival Gate padahal ramai jak orang lain duduk bahagian situ.

Lepas hantar beg kitaorang jalan-jalan cari makanan. Makan di Soi Rambuttri. Kawasan tourist, ramai gila orang.

Pad Thai. Makanan manis dan sebagai seorang Malaysian tegar yang suka makan benda masin, pedas dan sejenis manusia hanya suka makan bihun (hahahahha), makanan ni tidak sesuai dengan tekak I.

That's all for Day 1. Nanti buat entri untuk the next day pasal internet tidak okay.