Tuesday, March 24, 2020

Corona Virus #2

Update from first entry about our experience here.

Even though we are less exposed to this virus due to we live in the rural area aka hutan (hahahaha) but we still have strict precaution to prevent it from happening here. Yala kan manatau workers dari Indonesia bawa virus or orang luar yang datang masuk estate for example orang luar datang jual ikan dan yang sewaktu dengannya. Memang kita tidak benarkan masuk sekarang, malah orang baru pun tidak di ambil. Dan pekerja dalam sini dilarang keluar.

Food supplies untuk estate pun sudah dibeli. In case lah kan.. untuk prevent our workers from kebuluran hahahaha sayur boleh cari tapi barang asas mesti lah kena ada kan. With cheaper price tau jual dengan workers, langsung tiada ambil keuntungan. Salah satu kebajikan untuk mereka lah.

Cuba bayangkan SARDIN kami jual dengan workers RM 1.20 sahaja 1 tin (high quality juga sebab sardin buatan Malaysia), KOPI TENOM 80 gm RM 1.20, gula, garam, mee segera, beras 10 Kg, ikan masin dannnnn minyak masak dalam plastik. Haaa minyak masak ni ada mahal sikit RM 3.20/pek. Sebab beli bundle kan jadi dapat harga murah, itu yang jual dengan pekerja pun murah juga. Minyak masak pun kami takda ambil untuk, memang macam tu harganya. 1 kotak dalam RM 58 +, dalam 1 kotak ada 17 plastik sahaja.

Selain itu, sebelum masuk office kami disediakan handwash dan air cuci. Lepas tu dalam office pula disediakan hand sanitizer dan sarung tangan.

How about you all??

Begini lah experience simple dari orang duduk estet.

Baii.

No comments:

Post a Comment