Saturday, August 11, 2018

Mari bertani~

Pasal hidup ku sangat bosan. Balik kerja menghadap dinding saja. Tv rosak, yang ada cuma laptop dan movie ulang-ulang tengok saja. Berjoging? Mungkin tidak seaktif itu. Lols

Daripada duduk buat kerja tidak berfaedah, baring dalam bilik tengok siling rumah. Lagi bagus bertanam sayur di belakang rumah, kan? Tapi tanah tidak seindah yang difikir yang boleh menghasilkan tanaman yang subur lahh..saya cuba jee.



Ni kunyit haha. Di tanam dalam modified rain gutter hahaha hari tu rain gutter rumah kena tukar jadi daripada buang, kita isi tanah dan tanam la apa-apa. Ni saya tidak buat aa, ni General Worker kami yang tolong buatkan. Jadi dah boleh menanam.

Kunyit ni sebenarnya saya tanam untuk dapatkan daunnya tu je, guna untuk masak!



Ni kalau rasa-rasa mau makan bayam petik ja daunnya. Ni pun tanam dari akar sayur bayam yang beli di pasar.



Cekur manis! Pun batang tu tanam dari sayur yang beli dari pasar. Sebenarnya yang ni mama kepada ex-housemate saya yang tanam. Jadi saya waris jaga after dia resigned. I thought ni tidak tumbuh owh sebab nampak macam kering. Tengok lah tanah tempat tanam tu.



Oh I have succeed to grow a tomato! Mampu juga beliau berbuah walaupun daun tidak berapa sihat nampak. Ni pun dari sisa tomato beli di pasar, tidak habis dan rosak jadi kita buang bijinya dengan harapan tumbuh.


This is also a tomato! Beliau sudah berbunga. Yang hitam-hitam tu bukan baja eh, tu tanah hitam. Kalau petang-petang bosan, ada lah tu yang pandai cari tanah yang hitam untuk campur dengan tanah asal saya tanam ni. Oren ba tanah dia ni.



Ini lada putih! Semalam jumpa habuk kayu, kita tabur bawah lada ni manatau jadi subur haha



And this is watermelon! Sebenarnya sebelum ni sudah pernah berjaya tanam tembikai di belakang rumah ni. Buah 4 biji jew, 2 biji makan dan bawa ke office dan yang selebihnya hilang dicuri budak-budak. Tapi tidak kisah lah tu..


Ni pun tomato jugaaaa



Ni pun lada putih juga tapi macam dia malu-malu kucing mau tumbuh. Sini sebenarnya bekas saya bakar kayu-kayu di belakang rumah. Sebenarnya tidak boleh membakar eh hahahahaha


Itu di belakang rumah, ni depan rumah pula. Seorang Chestella memang penanam tumbuh-tumbuhan. Hahahaha dan I memang suka tengok kaktus dari dulu. Sampai pernah cakap dengan boipren I nanti kalau sudah kahwin, rumah kami biar penuh kaktus. Hahahahaha angan-angan tu baa



Ni beli tau di Kundasang RM 10/3 pasu tapi saya berjaya tawar-menawar jadi dapat lah 9 dengan harga RM 20. 


Another collection! 

Buat mereka yang di luar sana yang mau bertanam sayur sendiri, boleh jaaa tak kisah lah tangan hijau kah tangan oren kah. I don't know what type of tangan I have hahahahaha saya main taram ja tanam. At least tumbuh.

Tipsnya mudah saja.

1) Tanam anak pokok waktu petang, kalau kawasan gurun macam rumah I (because sini rarely lah hujan turun) kena lah siram setiap hari. Saya siram sebelah petang jak sebab pagi tidak sempat, I is masuk kerja jam 7 pagi.

2) Oleh sebab saya tidak ada baja organik etc. ada baca dalam FB or mana tu lupa sudah, jadi saya cuci sayur untuk di masak or cuci beras sebelum masak tu air beksa cuci tu simpan dalam bekas. Guna tu jak siram sayur. Sedangkan cuci ayam untuk masak pun saya simpan juga air cucian dalam tu hahahaha jangan membazir :D

Ini tips ka? (roll eyes) Hahaha

Sekian perkongsian.

:)

No comments:

Post a Comment