Friday, December 8, 2023

Focus!

Here I am again ranting about life. Since duduk rumah saja, ada lah kawan-kawan yang chat meluah perasaan mengeluh pasal tempat kerja. Dan that kawan sudah berbelas tahun kerja ya, pengalaman di tempat kerja tu bukan alang-alang banyak dah. Lain lah sis kerja baru berapa tahun, almost 9 years saja kali dan sis tidak banyak drama masa bekerja dulu. Ada drama di office tapi tidak lah sampai membuatkan saya stress berhari-hari, stress pasal kerja ada lah. My record almost 7 years kerja di tempat yang sama, ada drama tapi sis tidak pernah layan pun. Ada orang bercakap di belakang tidak pernah layan pun walaupun sakit hati sebab kita sendiri ni pun mungkin celupar mulut juga kan, ikut mengumpat juga orang lain.

Caranya senang saja, focus on your goal! Tidak perlu fikir pasal benda remeh-temeh setakat colleague tidak suka kau, mengumpat kau, yang penting kerja kita siap sudah laa. Apa mau fikir pasal orang lain? Kau bekerja untuk dapat gaji maaa.

Ni kan si kawan ni sampai masalah collegue yang tidak bercakap dengan dia, mengumpat dia, sampai ke telinga bos. Collegue sana sampai kan dengan bos, colleague satu lagi komplen dengan bos juga. What??? Sampai kan bos panggil semua suruh meluah perasaan, sampai kan adalah adegan hempas menghempas meja. Ada lah colleague yang rasa di pulau, rasa tidak wujud di office. Omgeee office apa tu??? Sampai kan bos yang mau selesaikan masalah diorang. Omgeee malunyaa sudah tua-tua pula tu, umur ada yang 40 lebih tahun tapi perangai macam budak-budak.

Walauapapun, harap mereka dah okay la kan..focus dengan your goal, orang lain kau letak tepi laa yang penting diorang tidak kacau kerja kau, tidak sabotaj kerja okay laa. Kalau sudah melampau kena bersuara laa tapi setakat mengumpat di belakang tu remeh-temeh betul laa sis.

Dunia ini keras! hahaha kena kuat sikit.

Perkongsian dari suri rumah berjaya XD




No comments:

Post a Comment